Šta znači Freelance?
Freelance označava ran koji se obavlja na neodređeno vreme bez stalnog radnog odnosa sa jednom kompanijom. Freelanceri se angažuju po projektu ili na određeno vreme za različite klijente i najčešće su samostalni preduzetnici. Oni su odgovorni za svoj kontinuitet u radu i za svoje finansije. Freelancing je najviše zastupljen u kreativnim industrijama, poput dizajna, pisanja, programiranja i fotografije, marketing, prevođenje i slično.
Koje poslove može da radi Freelancer?
Kako smo već pomenuli da je feelancing najviše zastupljen u kreativnim industrijama, otuda ne čudi da su baš ove niše mesta na kojima ima najviše dostupnih projekata za freelancere. Tako, zahvaljujući svom stručnom znanju i stalnom usavršavanju, freelancer može biti vrlo uspešan kao stručnjak za oglašavanje na društvenim mrežama, konsultant za oglašavanje u digitalnom marketingu, može da se bavi konsaltingom u vezi osnivanja i pokretanja poslovanja ili da se specijalizuje za obuku u vezi elektronske trgovine.
Ako želite jednog dana i Vi da budete freelancer i profesionalac u nekom od navedenih poslova, GoStudy nudi besplatne kurseve koji obuhvataju baš ove teme!
Pogledajte više na LINKU
Pored navedenih poslova, kao freelancer možete biti uspešan stručnjak u oblasti finansija i računovodstva, možete raditi na administrativnim poslovima ili pak biti angažovani u sektoru lekture i prevođenja. Kao što možete videti, sektor poslova je zaista širok i ostavlja Vam se mogućnost za pronalazak posla u niši koja je Vama srodna i gde će posao biti za Vas zadovoljstvo.
Koje korake moraš preduzeti da bi postao Freelancer?
Ako želite da postanete freelancer, budite sigurni da se na taj korak ne odlučujete samo zato što Vam to možda zvuči atraktivno, čuli ste da je to odličan model rada jer ne postoje džangrizavi šefovi i naporne kolege. Budite sigurni da se na taj korak odlučujete zato što ste svesni da posedujete relevantno znanje od određene oblasti, imate naviku da se u kontinuitetu usavršavate i svesni ste da iza cele priče o freelancingu stoji mnogo više od fleksibinog radnog vremena i slobode u radu.
Evo nekoliko koraka koje možete da sledite ako želite da postanete uspešni kao freelancer.
Odabir specijalizacije
Odabir specijalizacije je važan u freelancingu, jer tada birate poslove gde posedujete najviše znanja i gde je Vaše radno iskustvo najbogatije. Potrebno je da znate svoje veštine, šta je to što Vas zanima i gde Vam učenje novih stvari ne bi bio problem. Potom treba razmisliti o tržištu gde biste plasirali svoje usluge i uraditi istraživanje na temu potražnje za tim uslugama. Nakon toga, razmotrite konkurenciju u tom području i smislite način na koji bi se istakli u odnosu na njih. Radite na razvijanju svog poslovanja i odabirom specijalizacije preuzmite odgovornost kako za uspehe, tako i za neuspehe. Nastojte da izgradite dobar imidž svoje freelance karijere, i nikako ne zaboravite na konstantno učenje i usavršavanje.
Profesionalno usavršavanje
Nezaobilazan deo puta svakog freelancera je profesionalno usavršavanje. Budite svesni svojih slabi tačkaka u obavljanju posla, bilo da se radi o organizaciji ili pak o konkretnom segmentu Vaše specijalizacije gde Vam možda manjka znanja. Kada iskreno identifikujete to, onda budite posvećeni tome da sve mane što pre ispravite. Ako niste sigurni u vezi znanja iz neke oblasti – dodatno se edukujte. Pratite trendove u poslu kojim se bavite i ne dozvolite da budete na nivou znanja koji ste imali pre godinu dana. Svakodnevno učite i pratite znanja i način rada svoje konkurencije.
Usavršavanje ne obuhvata samo i isključivo usavršavanje u obavljanju posla – ovde se radi o usavršavanju Vas kao osobe koja sarađuje sa drugim ljudima, pa osim posla morate biti vešti u komunikaciji, pregovaranju i razumevanju potreba drugih ljudi.
Registracija firme?
Kada se odlučujete na freelancing, sigurno se i pitate da li da registrujete firmu ili ipak ne? Registracija firme za freelancere trenutno nije obavezna i to je za sada odluka koja zavisi od Vaših ličnih i poslovnih okolnosti. Mada, postoje neki razlozi zbog kojih bi se registracija firme mogla smatrati dobrom odlukom.
Kada registrujete firmu tada imate pravni okvir koji štiti Vas i Vaš posao od nastanka eventualnih problema, u komunikaciji sa klijentima imate profesionalniji pristup koji povećava Vašu verodostojnost. Sami ste odgovorni za svoje poreze i doprinose, sami regulišete zdravstveno i penzijsko osiguranje i pokrivate sve troškove u vezi registracije firme, usluge knjigovođe ili računovođe i u obavezi ste da sve svoje finansijske obaveze izvršavate u skladu sa jasno zacrtanim rokovima.
Kao što vidite i sami – ovo je vaga sa dva tasa i samo od Vas zavisi šta je ono što je za Vas trenutno prioritet.
Znanje engleskog jezika?
Ako se pitate da li je znanje engleskog jezika za freelancing neophodno – nemojte se više pitati! Znanje engleskog jezika je važno za freelancing, baš iz razloga što freelanceri uglavnom sarađuju sa klijentima iz čitavog sveta. Engleski jezik se najčešće koristi u međunarodnom poslovaju i svi oni koji vešto barataju sa njim imaju daleko veće šanse za uspešnu karijeru, jer ne propuštaju poslovne prilike koje im se nude. Ovo nužno ne mora da važi baš za sve, jer možete biti i freelancer koji radi samo na lokalnom tržištu. Međutim, ako želite da imate reference koje se odnose na projekte sa inostranim klijentima – engleski jezik je itekako potreban.
Ako trenutno niste sigurni u znanje engleskog jezika, potražite kurs koji će Vam pomoći da ga savladate. Udružite znanje engleskog sa znanjem koje Vam je besplatno dostupno na GoStudy platformi i spremni ste za svoje poslovne uspehe kao freelancer.
Najbolji Freelance sajtovi?
Ono što je nezaobilazno kako biste mogli da stupite u kontakt sa potencijalnim klijentima jeste to da budete prisutni na što je moguće više sajtova za freelancere, da budete aktivni i ažurni u predstavljaju kroz svoj nalog, kako bi potencijalni klijenti imali što bolju sliku o znanju i iskustvu koje posedujete.
Evo nekoliko najčešće korišćenih sajtova u freelance svetu:
Upwork – svim dobro poznat sajt koji okuplja freelancere iz celog sveta, sa najrazličitijim spektrom znanja iz raznih oblasti. Možete aplicirati na projekte u vezi dizajna, marketinga, pisanja, ili pak unosa podataka. Mogućnosti je zaista mnogo!
Freelancer – nadaleko čuven sajt baš među freelancerima. Baš kao i Upwork, Freelancer nudi širok spektar poslova, pa će tako svako ko se bavi digitalnim marketingom, pisanjem, video ili audio produkcijom, prevođenjem ili dizajnom sigurno naići na bogatu poslovnu ponudu.
PeoplePerHour – ovde se plaćanje za zaključene poslove vrši po satu i zato je ovo jedan od sajtova koji je, za većinu, najbolji u pogledu ustaljenog metoda isplate. Na njemu možete pronaći dosta poslovnih ponuda, a kao kod većine ovakvih sajtova, i ovde se može oceniti poslovna saradnja.
LinkedIn – najpoznatija poslovna mreža koja okuplja pojedince koji, mimo svakodnevnih informacija u vezi posla, dele i ponudi i potražnju za projetkima. Ovde su prisutne doslovne sve niše gde možete raditi kao freelancer, i zato je ovaj sajt jedan od boljih kada je pronalaženje posla u pitanju.
Guru – sajt koji nudi pristup poslovima u različitim kategorijama, kao što su programiranje, digitalni marketing, pisanje, dizajn, virtuelno asistiranje, itd.
Gde da naučim poslove u Digitalnom svetu?
Ako je ovo pitanje iza kojeg stoji iskrena želja za učenjem – biće nam drago da Vas upoznamo!
Danas, više nego ikada, postoji veliki broj kurseva i edukacija na temu gotovo svakog posla, imate dosta predavača koji se trude da Vam približe najrazličitije poslove, ali ne zaboravite, stručnost i iskustvo predavača nije jednako. Baš zato što postoji velika ponuda za sticanjem znanja, morate biti oprezni i pažljivo doneti odluku o tome šta je to što je za Vas trenutno najbolje.
Zato, birajte proverene mentore koji će Vam preneti potrebna znanja u željenoj sferi i ako njihov pristup rezonuje sa Vama – samo napred! Kada je konkretno o digitalnom svetu reč, ovo je jedna od najatraktivnijih branši i zato je baš ovde važno pažljivo odabrati one koji će postaviti osnovu Vašeg znanja o digital.
Ako Vaš digitalni marketing zanima, mi Vas pozivamo da odmah pogledate šta od kurseva mi nudimo. Zašto odmah? Zato što možete odmah – ne plaćate ništa i treba Vam samo koji minut za kreiranje registracije. Nakon toga, imate mogućnost da učite o digitalnom marketingu i preduzetništvu koliko god želite! Pogledajte ovde.
Šta je GoStudy?
GoStudy je mesto gde ćete pronaći besplatne video kurseve namenjene svima koje zanima digitalni marketing, e-commerce, preduzetništvo ili inovacije u preduzetništvu. Kao što smo pomenuli, sadržaji su besplatni i koncipirani su tako da od stane stručnih predavača dobijete korisna i u praksi primenljiva znanja, prezentovana na lak, pitak, i jednostavan način. Sve što Vam ovog trenutka za početak rada na svom poslovnom usavršavanju treba je dobra volja i malo vremena za registraciju. Nakon registracije, pogledajte sve dostupne video kurseve i krenite od početka. Recimo, ako želite da budete freelancer koji će se baviti digitalnim marketingom, krenite sa lekcijama o društvenim mrežama, upoznajte se sa time kako one tačno funkcionišu i saznajte na koji način se prave oglasi koji će Vašim klijentima doneti zaradu, a Vama značajan prihod od freelencinga.
Sa nestrpljenjem Vas očekujemo! Ako Vam se svidi naš concept – podelite sa drugima svoje iskustvo o GoStudy školi digitalnog preduzetništva.