Širenjem svesti ljudi po pitanju značaja rešavanja značajnih ekoloških, zdrastvenih, obrazovnih ili ekonomskih problema koji su prisutni na lokalnom ili regionalnom nivou, došlo je do želje preduzetnika da svojim poslovanjem daju doprinos i budu deo rešenja.
Danas ćemo predstaviti socijalno preduzetništvo kao jedan vid preduzetništva kojim i Vi možete da se bavite, ukoliko imate želju da rešiti neki problem koji ste uočili u svojoj okolini, a da pritom i ostvarujete prihod od svog rada, kao što je slučaj i u klasičnom poslovanju.
Za početak, krenućemo od definicije socijalnog preduzetništva. Socijalno preduzetništvo je vrsta preduzetništva gde se kroz poslovanje teži davanju što većeg doprinosa za pronalaženje rešenja kojim bi se rešio neki problem zajednice, bilo da on potiče iz sfere ekonomije, ekologije, obrazovanja, zdravstva ili nekog drugog sektora. U vezi sa tim, socijalno preduzeće bi se moglo definisati kao preduzeće čije poslovanje ima fokus na rešavanju određenog socijalnog problema, kroz prodaju svojih proizvoda ili pružanje usluga.
Ako Vas ova tema zanima i budi Vam se interesovanje za pokretanje socijalnog preduzeća, predlažemo da pogledate i besplatne GoStudy kurseve koji se odnose na preduzetništvo, kako biste bili u prilici da što bolje razumete i temu socijalnog preduzetništva i svega što je za ovu tematiku značajno.
Karakteristike Socijalnog Preduzetnišva
U odnosu na tradicionalno preduzetništvo, kojem je primarni cilj ostvarivanje i kontinuirano uvećanje profita kroz plasman proizvoda i usluga, socijalno preduzetništvo se vodi rešavanjem socijalnih problema. Kako poboljšati položaj žena u ruralnim područjima? Na koji način smanjiti gomilanje otpada u područjima gde se živi i radi? Kako uticati na smanjenje potrošnje vode? Ova i mnoga druga pitanja iz raznih sfera našeg života su ono što je fokus u socijalnom preduzetništvu. Uz ostvarenje određene društvene misije, socijalni preduzetnik stvara uslove za bolji život i rad svih članova zajednice, a upravo to je glavni pokretač ove vrste preduzetnika. Oni se vode dubokim uverenjima i emotivno su angažovani na radu kako bi se postigao zacrtani cilj. Misija rada je unositi pozitivne promene u društvo i zajednicu, menjati na bolje živote ljudi i stvoriti sistem čije funkcionisanje je sa više benefita nego što je to bio pre slučaj.
Inovativnost je posebno naglašena jer u ovom obliku preduzetništva ona igra ključnu ulogu, omogućavajući socijalnim preduzetnicima da razvijaju nove i kreativne načine za rešavanje društvenih problema, a time ostvaruju i veći društveni utecaj.
Kako se inovativnost ispoljava u socijalnom preduzetništvu?
Novi poslovni modeli
Socijalni preduzetnici mogu stvoriti nove poslovne modele koji kombinuju poslovanje koje ostvaruje društvenu korist. Primer za to je poslovni model gde se proizvodi ekološki podoban proizvode na čijem stvaranju su radile zaposlene osobe s invaliditetom.
Tehnologija
Tehnologija igra ključnu ulogu u inovativnosti socijalnog preduzetništva. Socijalni preduzetnici mogu koristiti nove tehnologije poput društvenih mreža, aplikacija i naprednih softverskih rešenja kako bi poboljšali svoje poslovanje i povećali društveni uticaj. Recimo, socijalni preduzetnik može razviti aplikaciju koja pomaže osobama s invaliditetom u pronalaženju pristupačnih mesta ili poslova.
Partnerstva
Socijalni preduzetnici često stvaraju partnerstva s drugim organizacijama kako bi zajednički razvijali nove i inovativne načine rešavanja društvenih problema. Primer za ovo bilo bi partnerstvo sa lokalnom vladom kako bi se razvio inovativni program za zapošljavanje mladih koji su imali problematičnu prošlost.
Neki socijalni preduzetnici pokreću projekte kao pojedinci ili u manjim grupama, dok se drugi pridružuju postojećim organizacijama. Štaviše, socijalno preduzetništvo može biti prilika za saradnju i umrežavanje sa drugim organizacijama, poslovnim subjektima ili vladinim agencijama kako bi se rešili složeni društveni problem.
Sve ove inovativne strategije i pristupi doprinose stvaranju pozitivnog društvenog utjecaja socijalnih poduzetnika i potvrđuju da poslovni uspjeh i društvena korist mogu ići ruku pod ruku.
Kako su u ovoj formi preduzetništva emocije preduzetnika i radnika daleko više angažovane, svaka promena na gore ili problem u sektoru gde socijalno preduzeće posluje prima se daleko osetljivije, ostavljajući emotivni trag kod svih koji su uključeni u projekat. Iskrena želja za rešavanjem problema je pokretač svake akcije, a strastvenost u ideji i viziji je ono što održava entuzijazam na visokom nivou.
Da bi socijalno preduzeće bilo uspešno, svakako treba da ima opšte karakteristike dobrog poslovanja, temeljene na upornosti, posvećenosti i dobom liderstvu.
Kada je reč o finasiraju socijalnih preduzeća, ona su samofinansirajuća i kod njih finansijski aspekt nije zanemaren. Vodi se računa o tome da se podmire apsolutno svi troškovi preduzeća, a dobit se koristi za ulaganje u još veći rast i razvoj firme, sa ciljem da se obezbede uslovi za još bolji rad i služenje zajednici. Za razliku od poslovnih formi gde je finansiranje najvećim delom iz donacija koje se prikupljaju, ovakav oblik preduzetništva se samostalno finanasira i ovakav sistem rada je održiv na duži vremenski period.
Ko može postati socijalni preduzetnik
Socijalno preduzetništvo postaje sve popularniji koncept u svetu preduzetništva, jer spaja tradicionalno poslovanje s ciljevima koji imaju društvenu korist. Socijalni preduzetnik nije samo vođa poslovanja, on je i društveni aktivista, jer želi da poboljša život drugih kroz svoje poslovanje.
Ali ko može postati socijalni preduzetnik? Postoji li neka posebna kvalifikacija ili iskustvo koje bi se trebalo imati? U nastavku se osvrćemo na osobine i veštine koje se smatraju ključnim za socijalnog preduzetnika.
- Strast prema društvenoj koristi
Socijalni preduzetnik mora imati strast prema društvenoj koristi, da teži jasno definisanom cilju, jer je to srž socijalnog preduzetništva. To znači da socijalni preduzetnik neće samo imati ideju, već će biti motivisan da je pretvori u stvarnost i da poboljša zajednicu ili širu okolinu. Strast prema društvenoj koristi pomaže socijalnom preduzetniku da ostane usredotočen na svoju misiju, čak i kad se suočava sa teškoćama u poslovanju.
- Kreativnost i inovativnost
Socijalni preduzetnici često traže nove i inovativne načine za rešavanje društvenih problema. Oni neće biti zadovoljni samo održavanjem statusa quo, već će se truditi pronaći nove načine kako bi stvari radile bolje i bile učinkovitije. Kreativnost i inovativnost ključni su za stvaranje novih ideja koje će pomoći socijalnom preduzetniku da postigne svoj cilj.
- Preduzetnički duh
Socijalni preduzetnici moraju biti spremni na preuzimanje rizika, treba da budu uporni i da veruju u svoju viziju. Oni su, u osnovi, preduzetnici i kao takvi moraju biti spremni preuzeti sve izazove koji idu uz pokretanje i vođenje firme. Osim toga, socijalnog preduzetnika krasi i spremnost na rad u okruženju sa ograničenim resursima, što često znači da moraju biti sposobni da rade uz ograničeni budžet i sa malim timom.
- Dobra sposobnost komunikacije
Komunikacija je ključna veština u svetu poslovanja, ali posebno u socijalnom preduzetništvu. Socijalni preduzetnici moraju biti sposobni i vični tome da prenesu svoju viziju, ciljeve i vrednosti za koje se zalažu, i to na način koji će druge da inspiriše i pokrene na akciju. Sposobnost slušanja i empatije takođe su ključne veštine u komunikaciji, jer socijalni preduzetnici moraju biti sposobni razumeti druge ljude, njihova gledišta i potrebe.
- Znanje i iskustvo
Potrebno je razumeti društvene probleme koji su prisutni i biti sposoban proceniti različite pristupe u njihovom rešavanju. Isto tako, potrebno je poznavati različite zakone, propise i druge specifičnosti koje mogu uticati na socijalno preduzetništvo. Pored toga, važno je biti usko stručan i sa znanjem „potkovan” u industriji u kojoj se posluje. Ovo znači da je prvenstveno tu potrebno imati dovoljan stepen iskustva i stručnosti kako bi se pružio proizvod ili usluga koja će biti adekvatno rešenje u datoj situaciji.
Ono što sve socijalne preduzetnike povezuje je njihova strast i predanost rešavanju društvenih problema. To su ljudi koji žele da ostave pozitivan društveni uticaj i da promene stvari na bolje. Imajte na umu da socijalno preduzetništvo može biti pristupačno svima koji su spremni na izazov i koji se žele posvetiti svojoj misiji poboljšanja društva. Uopšteno govoreći, socijalni preduzetnik može biti svako ko ima strast i predanost rešavanju određenih društvenih problema, kreativnost i inovativnost, poduzetnički duh, sposobnost komunikacije i znanje iz različitih područja. Ova vrsta preduzetništva ne ograničava se na pojedine ljude, obrazovanje ili pojedinu nišu. Svako može postati socijalni preduzetnik ako ima ideju i predanost da promeni društvo na bolje.
Šta je GoStudy?
Da li ste se i Vi prepoznali u nameri da učinite nešto dobro za zajednicu u kojoj živite? Ako jeste, razmislite o tome na koji način biste bili u prilici da rešite pitanje koje će Vama i okolini koristiti. Ali pre toga, pogledajte koje sve veštine možete steći zahvaljujući GoStudy kursevima iz oblasti preduzetništva i digitalnog marketinga.
Kursevi obrađuju veliki broj tema i pružaju dosta praktično primenljivog znanja koje će koristiti baš svima, bez obzira na to da li imate ili nemate znanje iz ovih oblasti.
Istražite GoStudy školu digitalnog preduzetništva i saznajte kako možete potpuno besplatno da učite o trenutno najatraktivnijim poslovima. Možda baš kroz učenje dobijete i dobru inspiraciju kako da unapredite svoj grad ili region.